ලොව ප්රකට සුරංගනා කතා
සුරංගනා කතා රජ්ජුරුවන් සේ විරුදාවලී ලැබූ හාන්ස් ක්රිස්ටියන් ඇන්ඩර්සන් නම් ඩෙන්මාර්ක් ජාතික ලේඛකයා විනිස් ලියන ලද සුරංගනා කතා අතුරින් තෝරාගත් කතා කිහිපයක් මෙම කෘතියට ඇතුළත්ය. ලොව භාෂා සියයකට පමණ පරිවර්තනය වී ඇති ඔහුගේ කතා ළමයින්ගේ මෙන් ම වැඩිහිටි පාඨකයින්ගේ ද විශේෂ ආකර්ෂණයට හේතු වී ඇතුවා පමණක් නොව, විචාරකයින්ගේ ද වෙසෙස් සැලකිල්ලට බඳුන් වී ඇත. මෙහි එන නයිටින්ගේල් කුරුල්ලා, අවලස්සන තාරා පැටියාගේ ඉරණම, හිම බිසව, වීර ටින් සොල්දාදුවා හා රජතුමාගේ ලස්සන ඇඳුම යන කතා විශ්ව කීර්තිය දිනගත් කතා සේ සැලකේ.
Amba Yahaluwo (English Version)
In Sinhala අඹ යහළුවෝ (Amba Yahaluwo) means ‘The Best of Friends’ and this story is the story of two inseparables to which barriers in society are of no concern, Just as long as they are together, be it in school or out of it. However these barriers exist among their parents, mostly based on economic conditions and different status in society, but these do not influence and different status in society, but these do not influence the two friends, Nimal and Sunil. ”Amba Yahaluwo” is a story of courage and steadfast resolve by Nimal and Sunil to stay together the vicissitudes of life and the changing fortunes of the two families.
”Amba Yahaluwo” in its Sinhala original has been reprinted several times and was an approved Reader for use in schools. The book was made into television series in Sinhala and became very popular. The translation into English will afford the English reader an opportunity to understand village life and rural life as it then existed.
කැමෙලියා
“බල්ලො මිනිස්සු වගේ කතා කරන්න පුරුදු වුණා නම් උන් ඔච්චර හොඳ වෙන්නෙ නෑ කියලත් මතක තියාගන්න. එහෙනං උන් ඔයාව හපා කන්නෙ වලිගෙ වනලා”
ඇනිටා
“මං කැමතියි වැවිලිකාරයෙක් විදිහට ඡන්දෙට ඉදිරිපත් වෙන්න. දැන් මගෙ ඇඟේ දුවන්නෙ ලේ නෙමෙයි තේ ”
ජෙෆ්රි
“මට තේ වතුරෙන් දැනෙන්නේ අප්රසන්න රසයක් සහ කුයිලයක් පමණි. එය රළු මුඩු නූගත්කමේ දුගඳ ලෙස ද විටෙක භීතියේ බයාදුකමේ කහට ලෙස ද නැතිනම් වැලපීමේ තිත්ත හෝ යටහත් වීමේ ඇඹුල ලෙස පමණක් මට
දැනේ”කැමෙලියා
අශ්වයෙකුට ආදරය කරන්නාට වේගයට බිය වීමට අයිතියක් නැත.
කළු අශ්වයා
හඳපාන
සියුම් කලාකාරියක් හැටියට නාට්ය රසයෙන් පරිපුර්ණ ප්රථම සිංහල නවකතාව ‘සිරියලතාව’ බිහි කිරීමෙන් සතළොස් වියෙහි දී ම පාඨකයන්ගේ ඉමහත් ගෞරවාදරය දිනූ වැල්ලේවත්ත ආරච්චිගේ ඒබ්රහම් සිල්වා 1890 ජනවාරි 16 වැනි දින වැල්ලෙවත්තේ මධ්යම පන්තියේ පවුලක උපන්නේය. හෙතෙම, ජන්ම දායාදය වශයෙන් ලත් කලා කෞශල්යය ඇත්තේ විය. සිංහල, පාලි, සංස්කෘත, ඉංග්රීසි ආදී භාෂා ශාස්ත්රයන්හි හසළ බුද්ඩියෙන් විශාරද විය. ලෝකයාගේ චරිත ලක්ෂණ හැඳිනීමේ තියුණු නිවණින් ප්රවීණ විය. අවලෝකනයෙන් හා ප්රතිභා ශක්තියෙන් අග්රප්රාප්ත විය. තමා විසින් ම නිර්මිත නිරාකුල ව්යක්ත ශෛලියකින් සිය බසේ හාස්කම් දැක්විය.
නවකතා චක්රවර්ති, සාහිත්ය කීර්ති වැනි විරුදාවලියෙන් පුද ලද මේ අසහාය ලේඛකයාගේ නව නිෂ්පාදනයක රස විඳුනා කුසල බලය 1957 මැයි 31 වැනි දා සිට පාඨකයන් කෙරෙන් සදහට ම තුරන් වී ඇත්තේ ය. එහෙත් සිය බස වෙනුවෙන් සිය දිවි කැප කොට, ඔහු අතින් ලියැවුණු මිණි මුතු වන් මහ පොත් රැසක් නොනැසී පවත්නේ ය.
සිරවූ කිරිල්ලිය
ළා නිල් පාට අහස් තලයේ කැටි ගසන වලාවන්
නොයෙක් හැඩ රුව ගන්නා තැන මම කවියක්
දකිමි.
වැස්ස වහිනා විට ගස්වල අතුපතර ඔස්සේ
වු වැහි බිඳුවල රේඛා චිත්ර අතරේ මම කවියක්
දකිමි.
රෑ අහසේ නිතර බබළන තරු අතුරින් වඩා
නිසලව රශ්මි ධාරා විහිදුවන්නා වූ සිකුරු,
බෘහස්පති වැනි ග්රහ තාරකාවන් අතරේ
මම කවියක් දකිමි.
එබැවින් කවිය යනු කුඩා කිවිඳියක වන මට
සාහිත්ය අංගයක් නොවන ජීවිත හැඟීමකි.
සිතුලි සඳගෝමි.
සයිබර් ප්රේමය
අන්තර්ජාලය සහ ජංගම දුරකතන ශ්රී ලංකාව නමැති
මේ කොදෙව්වේ හතර දිග් භාගය පුරා පැතිරෙද්දී එහි
වැසියන්ගේ ජීවන රටා, හැසිරීම් හා සිතුම් පැතුම් ද
තුරඟ වේගයෙන් වෙනස් වෙයි.
එහෙත් මේ වෙනස් වන ශ්රී ලාංකික සමාජයේ තාක්ෂණික
භාවිතාව, වත්මන් සාහිත්යකරුවන්ගේ නිර්මාණ වපසරියට
බොහෝ විට මඟ හැරෙන ඉසවුවකි.
ජීව පද්ම සඳගෝමිගේ සයිබර් ප්රේමය කාව්ය කෘතිය එබඳු
ඉමි පෙදෙස් පවා ස්පර්ශ කරමින් ලිවීමට ගත් නිර්මාණශීලී
උත්සාහයකි. මොරටුව සරසවියේ ඉංජිනේරු උපාධිධරයකු හා
තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණ ක්ෂේත්රයේ කළමනා
කරණ වෘත්තිකයෙකු වන ජිව පද්ම සඳගෝමි විදහ
සන්නිවේදකයෙකු ලෙසද කටයුතු කර ඇත. මේ ඔහුගේ
පළමු කවි අස්වැන්නයි.
සුදු රටේ කළු ගැහැණු
2019 වර්ෂයේදී මෑන් බුකර් සම්මානයෙන් පිදුම් ලද බර්නඩින් එවරිස්ටෝගේ ‘ Girl , Woman , Other ‘ නවකතාව එකිනෙකට ඉඳුරාම වෙනස් චරිත දොළහක ජීවන අරගලය පිළිබිඹු කරයි . ඔවුහු සියලු දෙනාම බ්රිතාන්ය කළු ජාතික ගැහැනු වෙති .
ඔවුන් රටේ සතර දිග් බාගයේ විසිරී හිඳිමින් සිය පවුලේ සාමාජිකයන් ද , ඥාතීන්ද , මිතුරු මිතුරියන් සහ ආදරවන්තයන්ද ඇසුරේ කාලාන්තරයක් පුරා විඳි අත්දැකීම් මුදා හරින්නට ලේඛිකාව පෑන මෙහෙයවා ඇත්තේ ඉතා දක්ෂ ලෙසටය .
බහු වාර්ගික සමාජයක් තුළ ඔවුන් අත්දකින ඒ අපූර්ව වූ සංසිද්ධීන් පාඨකයාගේ සිත නිරන්තරවම විස්මයටත් , කම්පනයටත් පත් කරවයි .
‘සුදු රටේ කළු ගැහැනු’ නුතනයේ වියමනකි . එහි ප්රබලත්වය සහ විවෘත හැඟීම් ප්රකාශනය කියවන්නාගේ කල්පනා ලෝකය මුළුමනින්ම වෙනත්ම දිශානතියකට යොමු කරවන්නට සමත් වේ .
බ්රිතාන්ය නයිජීරියානු සම්භවයක් ඇති කතුවරිය බුකර් සාහිත්ය සම්මානයෙන් පුදනු ලැබූ ප්රථම කළු ජාතික ලේඛිකාව ලෙස ඉතිහාසයට එක්වන්නීය . සාහිත්ය ක්රියාකාරිනියක ලෙස මෙම ග්රන්ථය තුළින් කළු ජාතිකයන් වෙනුවෙන් ඇය සිදු කොට ඇත්තේ අගනා මෙහෙවරකි .
මගේ චිකාගෝ හදවත
කෘතිම දරු පිළිසිඳ ගැනීමක් ප්රාර්ථනාවෙන් ප්රතිකාර පතා අමෙරිකාවේ චිකාගෝ නගරය වෙත සංක්රමණය වූ ලාංකික යුවළකගේ අවුරුදු දහහතක් වයසැති දරුවා වටා ගෙතුණු කතාවකි. මගේ චිකාගෝ හදවත. කළු ජාතික මිතුරන් හා ගැටෙමින් වෙළෙමින්, එයින්ම පන්නරය ලබමින්, සිය අනන්යතාව නිර්මාණය කරගන්නා ගැටවරයකුගේ ජීවිතාරම්භයකි එය.
ඉරණම විසින් තළා පෙළා, අධ්යාපනය විසින් හැඩගස්වන ලද සෙල්ලක්කාර යෞවනයකුගේ පාසල් විය ගැන කියැවෙන උන්මාදනීය යථාර්ථයකි. සම්ප්රදායානුකූල චින්තනය මැදින් අපූර්තවය සොයා යෑමේ මෙහෙවර ඔසවා තැබු මානව ලාලසාවකි. එලෙසම එය කළු ජාතික අප්රිකා-අමෙරිකානුවන්ගෛ් ජීවන රටාව තුළ වසන ආසියානු පවුලක් සතු නොපසුබට වීර්යය ගැන ආත්ම භාෂණයකි. මේ සියල්ල සමඟ එය නිදහස සොයා යන මිනිසා හසු කරන රුදුරු හුදෙකලාව හා ආධ්යාත්මික විමුක්තිය ගැන දාර්ශනික මානයකි.
වීනස්ගේ උපත
යොවුන් වියේ හට ගන්නා කෙළිලොල් භාවමය බැදීමක් අයාලේ ගිය පෙම් පුවතක් වන්නට නොදී රැක ගත් යෞවනියක් …. ප්රේමයෙන් ආතුර සිතක ඉපදෙන මානවීය ලලාසාව ජිවන අපේක්ෂවන්හි සංකීර්ණත්වය හා මුසු කර වැලද ගත් යෞවනයක් … හදවතේ ගැබුර වටහා ගනිමින් එහි සියලු තත් පිරිමදිමින්, ආලෝකය හා අදුර දකිමින් සැබෑ ජීවිතය උදා කර ගැනීමේ සටනකට අවතීරණ වන ඔවුන්ගේ කතාවේ අපුර්වත්වය විදින්නට ‘විනස්ගේ උපත ‘ ඔබට ආරාධනා කරයි.
ස්වප්න
දේශපාලකයෝයි දේශපාලනයයි ගැන ලියන එක හරියට දැලි පිහියෙන් කිරි කනවා වගේ වැඩක් . කුජනා දැකලා ඇතිනේ . සමාරත් බොනවා සම්මනිත් බොනවා . ගැනියක් වයින් ටිකක් බිව්වට බේබද්දෙක් වෙන්නේ නෑ.
පුලිඟු
මළගියවුන්ද, සංසාරය හා කරුමයද, අනේක විධ මිථ්යා මති මතාන්න්තර හිසින් දරා ජීවිතය ගෙවා දමන දහසක් දනන්ගෙන් තෝරා ගත් චරිත කිහිපයක්…
විකෘත අංගාර
එය විසිපස් වන සියවසයී.දියුණු වූ තාක්ෂණය ජීවය යනු කුමක් දැයි යළි නිර්වචනය කර තිබුණි මානව විඤ්ඤාණය දැන් මොළයේ ගබඩා කර තැබිය හැකිය නව සිරුරක් තුළට බාගත කර හැකිය. මේ නිසා මරණය යනු තිරයේ කුඩා තිගැස්මක් පමණක් විය.
නිෂ්ක්රාන්තිය
මරාගෙන මැරෙන ආගමික වියරුව මැද මිනිසුන් ද , නිතිය ද , නිෂ්ක්රාන්තිය පත් වන්නට ඉඩ දිය නොහැකිය.
රුදු රොන් සුනු
ඔහු රථය පන ගන්වා තුනී සිනාවෙන් බලා සිටිනා ඇයට අත ඔසවා ආචාර කළේය. ඇය ද මදක් එසවුණු අතින් ඔහුට සමු දුන්නාය. රථය ඉදිරියට ඇදෙන්නට විය.
පන්හිද
මයෙ දැහට පෙනී පෙනී කෙල්ල උස්සාන වස්තරේ ගැලෙව්වේ. එකෙක් නෙමෙයි පිපාසාවෙන් හිටපු හැම එකාම කාල කාල හප කරලා දලා ගියේ.තවත් මදි ලෙසින් පරංගි සිරුරට කොටමින් නොනැවතී කියා වූ
තී හා තා
තී හා තා අසීමිත බැදීමක් පිලිබද කතාන්දරයකි . ආදරයක මටසිලු බව සේම රළු පරළු බවද එක්තැන් කල අමුතු නවකතාවකි.
මුක්ති
මා ආපසු හැරී බලන විට මා පිළිස්සුව තැන වනමල් හෝ පැළෑටි කිසිවක් තබා පිළිස්සූ බවට කිසිසු සලකුණක්වත් තිබුණේ නෑ. අම්ම තාත්ත නංගිලා තබා තේවත් එතැන තිබුණේ නෑ. කළු බළල්, කළු කොටි, කහ බළල් වෙස් මුහුණු හා හෙල්මට් කීපයක් මිදුලේ පෙළට තබා තිබුණා. ඒ්වායේ ගසා තිබුණුු මොනර පිල සුළගට වැනෙමින් තිබුණා.
සේපියන්ලා
අපට අවිෂය ලෝකයේ වානරයාගේ සිට වත්මන් ලෝකයේ පාලකයන් දක්වා අපේ අරුම පුදුම ඉතහාසය පිළිබද විශ්මයජනක තොරතුරු මාලාවකින් සමන්විතය.
ඉකිගායි
මට අවශ්ය දිගු කාලීනව ජීවත් වන්නටද? ඒ නැත්නම් ඊට වැඩි අර්ථයක් ගැන සිතනවද? සමහර අය තමන්ට අවශ්ය දේ ගැන දනිති. ඒ වාගේම ජීවත් වන්නට ආසාවක්ද ඇත. තව අය අවුලක් තුළ කරදර විදිති. ඇයි ඒ ?
ගණිතය 8 ශ්රේණිය වැඩ පොත 2 කොටස
ගණිතය 8 ශ්රේණිය වැඩ පොත 2 කොටස
භෞතික විද්යාව විවරණය 2003 (12,13 ශ්රේණි )
භෞතික විද්යාව විවරණය 2003 (12,13 ශ්රේණි )
Recent Comments