මට පුළුවන්
කුඩා කල පෝලියෝ රෝගයට ගොදුරු වී දෙපා අප්රාණිකව කිහිලිකරුවලින් ඇවිද යන්නට සිදු වු නමුදු කුඩා ඇලන් මාෂල්ගේ ලෝකය සුන්දරය. ඔහු අනෙක් ළමයි මෙන් කෙළි සෙල්ලම් කරයි. කඳු නගින්නට යයි. පිහිනයි. එපමණක් නොව අශ්වයන් පිටේ යන්නටද ඉගෙන ගනී.
එන්න මා සොඳුරිය
ඇමෙරිකන් ධනවතෙකු වූ ඩේවිඩ් මැක්ආර්ඩ් ඉන්දියාවට පැමිණ දේව ධර්ම පාසලක් ආරම්භ කරන්නේ තමන්ගේම සංකල්පනාවන්ට හා කොන්දේසි වලට අනුව ඉන්දියාව වෙනස් කීරීමේ පරමාර්ථයෙනි.
කෙළිමඩලේ දියණිය
ෂාගේ ඉරානයේ බටහිරකරණය ලක්වු ධනවත් ප්රභූ පවුලක උපන් සුසන් අසාඩ් හැදී වැඩුණේ සුබෝපභෝගී ලෙසය. අසන්න වෙමින් තිබු විප්ලවයේ තර්ජනය නොසලකා හරිම ඇගේ වරප්රසාද ලත් සමාජයට පහසු විය. ෂා පාලනය බිඳවැටුණු අතර බිහිවු අයටොල්ලා රුහොල්ලා ක්හොමෙයිනිගේ පාලනය යටතේ සුසන් සහ ඇගේ කණ්ඩායම හඳුන්වනු ලැබුවේ ටැග්හවුට්-යක්ෂයාගේ අනුගාමිකයන් ලෙසය.ඔවුන් දඩයම්කර ඔවුන්ගේ ළමයින් මනස ශෝධනයකට ලක්කර දේපොළ රාජසන්තක කෙරිනි.
ඇගේ කතාව
තේමියා කළු මුහුද අසල කුඩා තුර්කි ගමක ජීවත් වු පොන්ටික් ග්රීක ජන වර්ගයට අයත් පවුලක ගැහැනු ළමයෙකි. 1920 වසරේ ඔවුන්ගේ ගම වෙත පැමිණෙන තුර්කි සොල්දාදුවන් නියෝග කරන්නේ සියළුදෙනාම ගම්මාන වලින් පිටවිය යුතු බවටය.දහස් ගණනක් වු ගම් වැසියන් පා ගමනක රැගෙන ගිය අතර සොල්දාදුවන්ගෙන් බේරී, අත දරුවන් සහිත පවුලේ අය සමඟ පලා යාමට ඇගේ පියා සමත්ව ඇත.
සදාදර රෝසි 2
ක්රමයෙන් වැඩි වියට පත්වන ඔවුන්ගේ ජීවිත, කාලය සහ අනේකාකාර සිදුවීම් විසින් දෙ අතක ගෙන යනු ලබයි. ඔවුන්ට ඔවුනොවුන් මග හරි යයි. ඔවුනොවුන් කෙරෙහි ඇති ආදරය හෙළි නොකර දශක ගණනාවක් ජීවත් වන්නට ඔවුන්ට සිදු වෙයි.
නිමක් නැති ගමනක්
දරුණු ශිත සෘතුවේ දිගු ගමනකින් පසු සයිබීරියාවේ ශ්රම කඳවුර වෙත ළගා වෙන ඔහු එහි ජීවත්වීම යනු නිශ්චිත මරණය බව වටහාගෙන තවත් කණ්ඩායමක් සමග පැනගන්නේ අතරමගදී සිදුවිය හැකි මරණය භාරගැනීමට සූදානම්වය.
හිතුවක්කාරි
ට්රෝජන් නුවර හෙලන් මගේ රන් පාට කොණ්ඩය තියෙන රොබින් වගේ නම්, ඈ සටන් කර දිනා ගන්න තරම් වටිනා කෙනෙක් බව අවබෝධ වුණා. ඇගේ ඇස් දෙක…. ඒ නිල් ඇස් තරම් බලන්න ලස්සන වටිනා දෙයක් තවත් නැති බව මට දැනුණා. ඇගේ ඇසිපිය සැලීමෙන් මට කරපු දේ හිත ගන්න බැරි වෙයි.
රාජකීය කාන්තාරය
අධි සුඛෝපභෝගී ජීවන රටාවකට හුරු වී සිටි අල් සා වුඩ් රජ පවුලේ සාමාජිකයෝ සහභාගි වු කාන්තාර සංචාරයේ දී තම එඬෙර ගෝත්රික මුලාරම්භයන් ගැන අවබෝධයක් ලබති. සියලු මුස්ලිම් රටවල ගැහැනුන්ගේඅයිතිවාසිකම් වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමට ඇයට අවශ්ය ශක්තිය ලැබීමට එහි දී ලබන අත්දැකීම් හා අවබෝධය හේතු වී ඇත.
ක්රිස්ටි 2
ආදරය කරුණාව බලාපොරොත්තුව, ආසාව වැනි සියලු මනුෂ්යභාවයන් සහ දෙවියන් කෙරෙහි ඈති ඇදහීම අතිශය මනස්කාන්ත ලෙස විවිරණය කරමින් ලියැවුණු ක්රිස්ටි, ආලෝකයක් තුළින් ජීවිතය දකින්නට සැලැස්විය.
උමතු මන්දිරය
‘ඇතුල්වීම තහනම්’ එහෙම දැන්වීමක් අලවල ත්බුණේ අගුළු දාලා තිබ්බ දොරක…. ඒ දොරෙන් එහා පැත්තෙ තීයෙන්නෙ පරණ කාර්යාලයක්….. ගිම්හාන ඉස්කෝලෙට ආපු ඩෑන්, ආබී, ජෝර්ඩාන් හොඳ යාලුවෝ.ඒ යාලුවොතුන්දෙනා එක රෑක ඒ දොරෙන් ඇතුල් වෙන්නෙ ‘ඇතුල් වීම තහනම්’ කියන්නෙ ඇයි කියලා දැනගන්න. ඒ තහනම් අඩවියෙන් ඒ ගොල්ලන්ට හම්බවෙන්නෙ…..ලෝකෙට වසන් කරපු බිහිසුණු රහස් ගොඩක්….
මම හොරෙක් නෙමෙයි
මට පේනවා තමුන් මගේ තුවක්කුව දිහා බලනවා. ඒක ගණන් ගන්න එපා. මම තමුන්ට වෙඩි තියන්නේ නැහැ තුවක්කුවේ මීට අල්ලන ගමන් මිස්ටර් සර් කිව්වා. ‘මේක තියෙන්නේ කහපාට ලප තියෙන කටුස්සන්ට වෙඩි තියන්න. තමුන් වෙනුවෙන් උණ්ඩයක් නාස්ති කරන්න මට වුවමනාවක් නැහැ.”
සදාදර රෝසි 1
කුඩා කාලයේ සිටම හොඳම යහළුවන් වු රෝසි සහ ඇලෙක්ස් ය .සිය පියාට අලුත් රැකියාවක් ලැබීම නිසා දාහත් හැවිරීදි ඇලෙක්ස් ය. අයර්ලන්තයේ ඩබ්ලින්වලින් පිටව්, රෝසිගෙන් වෙන් වී ඇමරිකාවේ 0බොස්ටන්වලට යන්නටසිදු වෙයි.
දේව උද්යානය
ඩරල් පවුල ග්රීසියට අයත් කෝෆු දිවයිනේ වාසයට යන විට ජෙරල්ඩ්ගේ (ජෙරීගේ ) වයස අවුරුදු අටකි. එහි විසු අවුරුදු පහක කාලය තුළ කුඩා ජෙරී ස්වභාව ධර්මයේ සුන්දරත්වයෙන් හා චමත්කරයෙන් වශීකෘත වෙයි. කෝෆු දිවයිනේ සුන්දර ගැමි පරිසරය තුළට නිරායාසයෙන්ම ගිලි. එහි කොටසක් බවට පත් වෙයි.
ඉරාකයේ දියණිය මයාඩා
ඉරාකයේම ඉපිද පුවත්පත් වාර්තාකාරියක ලෙස සේවය කල මයාඩා තම ජන්ම භූමිය වූ ඉරාකය විඳි දුක් කරදර ලොවට හඬගා කීමට සිතා ගත්තාය. ඉරාක ජීවීතයේ සත්ය තොරතුරු ඉරාක ජාතියෙකුගේ මුවින් කිවයුතු විය. සදම්ගේ මාළිගා, වධකාගාර පිළිබඳ ඈ පැවතු සත්ය තොරතුරු සමග ඇගේ ජීවිත කතාව.
මිනීමරුවාගේ පෙම්වතිය
තමන්වකඩද බැදලා, දෙවියන් වෙනුවෙන් සටන් කරන්න සිරියා යුද බිමට එන්න කියලා මේලඩ්ගෙ අයිඑස් සටන්කාමී ආදරවන්තයා මෙලඩ්ට ආරාධනා කළා.ඊට පස්සෙ මෙලඩ් එයාගෙ බිරිද වෙලා. උම් සලාදීන් 0වෙලා. ජීහාඩ් යුද්දයට සිරියාවට යන්න පිටත් වුණා.
පොලියානා
පොලියානා මා පිය දෙදෙනාම අහිමි කුඩා අනාථ දැරියකි. ඇය වැඩෙන්නේ නපුරු, තද හිතැති ඇගේ පුංචි අම්මාගේ සෙවණේය. එහෙත් පොලියානා සතු එක්තරා දස්කමක් නිසා පුංචි අම්මාගේ ආදරය දිනා ගැනීමටත්, ඇය අවට සිටින අයගේ දුකින් පිරුණු ජිවිත වලට සැනසිල්ල උදා කරන්නටත් පොලියානා සමත් වෙන හැටි මේ කෘතියෙන් කියවේ. ඒ අන් කිසිවක් නොව පොලියානා ඉතා දක්ෂ ලෙස ඇගේ සතුටු වීමේ සෙල්ලම කරන නිසා ය.
පණපිටින් දවාලූ තහනම් ප්රේමය
මෙහි කියවෙන්නේ බටහිර ඉවුරේ පමණක් නොව ඒ කලාපයේ තවත් බොහෝ රටවල ඉපදීමට තරම් අවාසනාවන්ත වු ගැහැනුන්ගේ ශෝචනීය ජීවිත පිළිබද සැගවුන සත්යයයි. වඩාත් අවාසනාවන්ත තත්වය වන්නේ වසරකට මේ රටවල මෙවැනි සිදුවීම් දහස් ගණනක් සිදු වුවද ලෝකයාට දැනගැනීමට ලැබෙන්නේ ඉන් කිහිපයක් පමණක් වීමය.
අපායෙන් දෙව්ලොවට
දින දෙකකට පසු ජපනුන් ඔවුන්ගේ නැව ගිල්වා දැමුවේ බෝම්බ දැමීමෙනි. ජීවිතය බේරාගත් පනස් තුන්දෙනෙකු වෙරළ වෙත ළගා වුයේ පිහිනමින් හෝ පහුරු ආධාරයෙනි. ඒ අතරින් විසිදෙදෙනකු ජපනුන් විසින් ඒ ස්ථානයේදීම ඝාතනයකර තිබුණේ ඉතා කෲර ලෙසය.ඉතිරි කණ්ඩායම රැගෙන ගියේ සිරකරියක් ලෙසය.
කාන්තාරයේ අහිංසකාවිය
නවීන බව පිළිබඳව පුරසාරම් දොඩවන රටක ගැහැනුන් පිළිබඳ සියලු තීරණ තවමත් ගනු ලබන්නේ පිරිමි විසිනි. ඇය විවාහ විය යුතු පුද්ගලයාගේ සිට ඇගේ රෙදි අල්මාරියේ තිබිය යුතු ඇඳුම් පැළදුම් දක්වා සෑම කටයුත්තක් සදහා ම පිරිමින් අවසරය ලබාදිය යුතුව ඇත.
හිරි ඔතප්
ඔලිවර් රසල් සමග ගැටෙන ප්රධාන ගැහැනු චරිත දෙක වන්නේ පුවත් පත් හිමිකාරියක් සහ මාධ්යවේදිනියකි. පුවත්පත් හිමිකාරිය ජනාධිපති ඇසුර ලබද්දී මාධ්ය වේදිනිය පෑනෙන් සහ රූපවාහිනී නාලිකා තුළින් ජනතාව වෙනුවෙන් සටන් වදී. අවසානයේ පුවත්පත් හිමිකාරිය අබිබවා ඉදිරියට යන ඩැනා එවන්ස් නම් මාධ්ය වේදිනිය මුළු මහත් සංස්කෘතියටම ජයග්රහණයකී.
සොඳුරු දඬුවම
ආර්යා ඩයනා ස්ටැන්ලියර් ලන්ඩන් නුවර තරුණ කණ්ඩායම් සමඟ විනෝදකාමී ජීවිතයක් ගතකළ සුරූපි යුවතියකි. මුරණ්ඩු ච්රිතයක්වූ ඇය තම ආදරය පැතු තරුණයින් දුටුවේ කවටයින් ලෙසය. ඔවුන් සමච්චලයට ලක්කළ ඇය සැලකිලිමත් වුයේ තම විනෝදය පිළිබදව පමණය.
රෑ මැදියමේ පොපි මල
විසිඅට හැවරදී ජෙරල්ඩ් ස්පැරෝ උතුරු සියමේ ඇංමායි ජාත්යාන්තර අධිකරණයේ සේවයට ගිය විනිසුරුවරයෙකි. මේ කාලයේ සියම් දේශ සීමාවට එපිටින් පිහිටි ෂාන් ජනපදවල කළු රත්රං නැතහොත් ඔපියම් ව්යාපාරය මෙහෙයවනු ලැබුවේ විසිදෙහැවිරිදි සලේම් කුමරිය විසිනි. පෞද්ගලික. හමුදාවක් සිටි ඇය සියල්ල පාලනය කළේ භීෂණයෙන් හා හිංසනයෙනි.
අහිමි සෙනෙහස
ජෙනිංග්ස් මයිකල් බර්ච් සිය දුක්මුසු හුදෙකලා චරිකාව අරඹන්නේවයස අවුරුදු අටේදීය. දරුවන් රැකබලා ගැනීමට නොහැකි ලෙස අසනීපයෙන් පසූවූ අම්මා ඔහු අනාථ නිවාසයක් වෙත රැගෙන ගියේ වහා ආපසු පැමිණෙන පොරොන්දුවත් සමගිනි. අනතුරුව එවැනි නිවාස කීපයකම අවාසනාවන්ත ජීවිතයක් ගත කළ ඔහුට කිසිදින මිතුරෙකු නොසිටියේ ඒ කිසිදු ස්ථානයක ප්රමාණවත් කාලයක් ජීවත් නොවූ නිසාය.
කතරෙහි වරඟන
“හරි, දැන් ඔයා හිමින් සැරේ දුව ගාවට යන්න,අනික් ළමයින්ව බය නොකර ළමයට කථා කරන්න.නැත්නම් ළමයි ගිහින් දෙමව්පියන්ට කියවී ගෑනියෙක් එයාලගේ යාළුවා පැහැරගෙන ගියා කියලා. ඔයා අම්මා බව ඒ ළමයින්ට අරීන්න. ඊට පස්සේ ඉක්මණින්ම දුවව කාරෙකට එක්කරගෙන එන්න. හදිස්සියේ කවුරුහරි ආවොත් මම ඔයාගේ උදව්වට එන්නම්.”
පියාපත් ලද ආදරය
ගම්බද පුජකයකුගේ සුරූපී දියණිය වු ඇමන්ඩා බර්ක්ට අයහපත් කල්ක්රියාවෙන් යුතු වු වෙන්ස්කාර් සාමි වරයා හමු වන්නේ අහම්බයෙනි. ඔහු අප්රසන්න අපකීර්තිමත් පුද්ගලයකු වුවද වේල්සයේ කුමරුගේ ඉතා හොඳ මිතුරකු විය. ඇමන්ඩා ඔහු වෙතින් ඉවත් වීමට සුදානම් වන්නේ බලවත් කළකිරීමෙන් යුතුවය.
චුබාරි
රුසියානු ලේඛිකා ඔල්ගා පෙරොවිස්කයා විසින් රච්ත, kids and cubs නමින් ඉංග්රීසි බසට පරිවර්තනය වු කෘතියේ සිංහල අනුවාදය වන “චුබාරී” රුසියාවේ සුන්දර ගම්බද පළාතක විසු දැරියන් සිවි දෙනෙකු වටා ගෙතුණකි. සත්ය අත්දැකීම් ඇසුරෙන් මෙය ලියවී තබේ.
තරුවයි ඔබ මගේ හදවත බබලවන
ගිසේලා සිය නිවෙසේ ගත කළේ අප්රසන්න ජීවිතයකි. නමුත් අහඹු හමුවීමක් ඇගේ ජීවිතය විශාල වෙනසකට ලක් කළේය. ඒ 1876 වසර විය. ගම්බද නොදැම්ටන්ෂයර්වල දඩයමේ ගොස් සිටි ඇයට ඕස්ට්රියාවේ අධ්රාජීනිය වු සුරූපී එලිසබෙත් හමුවී තිබිණි.
නිරාශා
ජීවිතය යනු ආදරයයි. ආදරය, පරිත්යාගයෙන් විනා පැහැරගැනීමෙන් හෝ බලහත්කාරකමින් හෝ ලබා ගත හැකි දෙයක් නොවේ. ජීවත් විය යුත්තේ පරිත්යාගය උදෙසා පමණකි.
රාජ කුමාරි
අයිලාත් මමත්පුංචි කාලයේ පටන්ම “මිනී මැරුවේ” එකටය අයිලා මගේ ඔත්තුකරියි. ඇය විසින් ඔත්තු බලන ලද මිනිසුන්ව මරා දමන විෂ කන්යාව මම වීමි. කුඩා කල පටන් සිදුකළත් ඒ ‘මිනී මැරීම” කුඩාවුන්ගේ සෙල්ලමක් නොවිය. එය අපට පැවැරුණු රාජකාරියයි. ඒ අපුල රාජකාරියෙන් පල යන්නට අප දෙදෙනාහට උවමනා විය.එහෙත් අපහට ලෙහෙසියෙන් පලා යා නොහැකිය.එයට හේතුව මා “තවත් එක් විෂ කන්යාවක්” පමණක් නොවීම ය.
දඟකාර මහල්ලා
ගැමි ගොවියකු වු චෞධරී ආත්ම ශක්තියෙන් පිරි පුන් අධිෂ්ඨානශීලී ස්ථානෝචිත ප්රඥාවෙන් යුතු, ප්රතිපත්ති ගරුක, දයාවෙන් පිරි හදවතක් ඇති අවුරුදු හැත්තෑ දෙකක විනෝද කාමී දඟකාරයෙකි. අවුරුදු පහක මුණුපුරා සමග එක් වී ඔහු කරන දඟකාර කම් විනෝදයටත් විශ්මයටත් පත් කරනු ඇත.
Recent Comments